Podręcznik pracy metodą projektu w szkole

 

Metoda projektu. Podręcznik to wynik wieloletniej współpracy z nauczycielami, uczniami i dyrektorami szkół w ramach warsztatów, konsultacji i  kursów.

U podstawy tej pracy leżało pytanie, jak przenieść najlepsze doświadczenia biznesowe, organizacyjne i lata praktyki w kształceniu przywódców na rzeczywistość szkolną. Jak wykorzystać realizowane dla potrzeb biznesu, badania nad skutecznością, zaangażowaniem i motywacją w rzeczywistości uczniów i nauczycieli. 

Podręcznik jest przeznaczony dla nauczycieli i edukatorów, którzy pracują metoda projektu lub chcieliby zacząć w ten sposób działać. 

Nie tworzymy fikcji. Opisujemy sytuację polskiej szkoły i jej realiów, podajemy prawdziwe przykłady, zachęcamy do wielokrotnie testowanych ćwiczeń. 

Co znajdziesz w środku?

 
  • 326 stron wiedzy na temat metody projektu

  • 92 przykłady z prawdziwego, współczesnego, szkolnego świata

  • 67 ćwiczeń dla nauczyciela i uczniów

  • 48 merytorycznych schematów i rysunków

  • aktualną wiedzę o wyzwaniach pracy projektowej w szkołach

  • instrukcję, jak konstruować projekt  w szkole krok po kroku

Małgorzata Snarska-Nieznańska

Wydawałoby się, że metoda projektu zagościła do szkół na dobre wraz z rozwojem gimnazjów. Jednak polska szkoła wciąż promuje podstawę programową i metody nauczania oparte na monologowym przekazywaniu wiedzy oraz programie, który nie dostrzega zmienności oraz różnorodności świata i społeczeństwa. Aby mózg dzieci mógł uruchomić struktury uczenia się, rozumienia i trwałego zapamiętywania musi dojść do uruchomienia procesów biochemicznych związanych z aktywowaniem układu wewnętrznej nagrody (wydzielania dopaminy). Dziecko potrzebuje do tego procesu uruchomienia motywacji, ciekawości uczenia się nowości, możliwości popełniania błędów, współdziałania, doświadczania, a nawet odpoczynku. Te podstawowe i rozpoznane przez neurodydaktyków warunki są realizowane przez edukację projektową i są podstawą dla wprowadzenia do szkół edukacji sprawczej, dzięki której dzieci uczą się podejmowania wyzwań, rozwiązywania problemów, przejmowania odpowiedzialności. Nowa książka Justyny Józefowicz i Hanki Buchner pokazuje nie tylko to, dlaczego edukacja projektowa jest ważna, ale przede wszystkim jak ją prowadzić. Szereg przykładów, propozycji warsztatów, ćwiczeń zilustrowanych pomocnymi grafikami Julii Zuzy Juzyk, dają nauczycielom i edukatorom mnóstwo możliwości, aby uczyć ciekawie, mądrze i z perspektywą patrzenia w przyszłość. To książka ważna, bo nie daje konkretnych scenariuszy, ale wprowadza nas na drogę pracy własnej, do pracy przez całe życie. Dzięki temu i my dorośli stajemy w butach ucznia. Czy to nie fascynujące?
Dr Małgorzata Snarska-Nieznańska - założycielka i Prezeska Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych. Doktor nauk politycznych w zakresie publicznego dialogu i komunikacji. Menadżerka projektów, pasjonatka technologii rozwiązującej społecznie istotne problemy oraz innowacyjnej edukacji. Przez 7 lat była szefową programów edukacyjnych w Microsoft Polska.

Martyna Wilk

Wojna światów - oto najkrótsze podsumowanie książki "Metoda projektu. Podręcznik", skierowanej zarówno do nauczycieli, jak i do edukatorów pracujących poza oświatowym systemem nauczania. Jest to jeden z tych podręczników, które mają rewolucyjny charakter. Mimo że zawarte w nim treści nie są ani wywrotowe, ani w stricte nowatorskie, stanowią rewolucję w podejściu do filozofii nauczania. Oto bowiem szkole rozliczającej nauczyciela za ilość wiedzy, którą przyswoili jego uczniowie, przeciwstawia się nauczyciela nagradzanego za umiejętność wycofania się w cień i oddania kompetencji uczenia się uczniom. Książka stanowi doskonałe - bo kompletne i łatwe w zrozumieniu - kompendium wiedzy o metodzie projektu. Tłumaczy i dowodzi za pomocą wielu przykładów, że myślenie projektowe oznacza elastyczność, w której cel jest jedynie pretekstem do zaistnienia procesu uczenia się. Podręcznik będzie przydatny zarówno dla nauczycieli stosujących metodę projektu, jak i dla tych, którzy na obecnym etapie rozwoju zawodowego są przekonani, że działania projektowe nie mogą być dobrym narzędziem przekazywania wiedzy w polskim systemie oświaty. Ale przecież uczyć się warto przez całe życie - dlatego do lektury "Metody projektu..." zachęcam każdego, kto w swoim zawodowym lub społecznym życiu podejmuje się niełatwej, ale mogącej być piękną, sztuki zarządzania zespołami i projektami.
Martyna Wilk - politolożka, edukatorka cyfryzacji odpowiedzialnej społecznie, wieloletnia redaktorka i autorka pism i książek edukacyjnych i IT, Mobilna Doradczyni Sektora 3.0, urzędniczka

Dariusz Andrzejewski

Rekomenduję książkę „Metoda projektu. Podręcznik” Justyny Józefowicz i Hanki Buchner tym wszystkim, którym zależy na jakości pracy szkoły. To pozycja o tym, jak ważne jest angażowanie uczniów i ile satysfakcji i korzyści mają przy tym nauczyciele. Choć nie dostajemy gotowych recept mamy informacje, na co i jak warto zwrócić uwagę. Siłą i wyróżnikiem (z wykrzyknikiem) są przykłady wydarzających się sytuacji z prawdziwych szkół. Praca z zaproponowanymi w książce ćwiczeniami pozwala zdiagnozować problemy i zaprowadzić nauczycieli oraz dyrektorów do rozwiązań wartych wypróbowania w ich szkołach. To pozycja, która pokazuje jak niewiele trzeba, aby zyskać duży skok jakościowy. Dariusz Andrzejewski - dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni.

Pobierz bezpłatnie spis treści i fragment książki Metoda projektu. Podręcznik.